Rekenen

Rekenproblemen kunnen zich voordoen in verschillende aspecten van het rekenen:

  • getallen en getalbegrip
  • hoofdrekenen (o.a. automatiseren)
  • kolomsgewijs rekenen (“onder elkaar”)
  • inzicht, wat zich meestal uit bij het maken van opgaven die in een context zijn geplaatst

Op welk van deze gebieden de problemen liggen, is meestal al wel duidelijk door de toetsen die in de klas zijn gemaakt. Om ervoor te zorgen dat de begeleiding goed aansluit bij de problemen van het kind, moet eerst onderzoek worden gedaan naar de deelvaardigheden en het aanpakgedrag van het kind. Er zijn kinderen die, uit pure frustratie, heel snel gaan werken, zodat ze snel met dat nare werk klaar zijn. Doordat ze zich de tijd niet gunnen om even na te denken, maken ze veel meer fouten dan nodig is. Het kan ook zijn dat het hoofdrekenen niet lukt, omdat er nog steeds problemen zijn met het getalbegrip. Dan moet daar eerst aan worden gewerkt, voordat het hoofdrekenen verder kan worden geoefend.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s