DTLAS (Diagnostisch Technisch Lezen en Aanvankelijk Spellen)

Het boek biedt een diagnostisch model voor gebruik in basis- en speciaal onderwijs, een procedure voor individueel onderzoek van kinderen met lees- en spellingsproblemen. In vijf stappen worden lees- en spellingsproblemen geanalyseerd. Als diagnostisch instrument voor technisch lezen en aanvankelijk spellen is de DTLAS een prima hulpmiddel, mits gehanteerd en geïnterpreteerd door de remedial teacher. Het boek is niet bruikbaar voor ouders.

Tijdens mijn onderzoek maak ik gebruik van DTLAS. De rede hiervan is dat na het afnemen van de toetsen ik een goed beeld heb van hoe het kind leest en spelt. Tijdens de toetsing neem ik de volgende stappen:

  1. Het afnemen van de Drie-Minuten-Toets.
  2. Een kwalitatieve analyse van het lezen van losse woorden op de verschillende niveaus
  3. Het afnemen van de AVI-kaarten voor het onderzoek van het lezen van tekst.
  4. Het onderzoek van deelvaardigheden.

Het onderzoek van het aanvankelijk spellen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s