Lezen

Lezen is in onze maatschappij een zeer belangrijke vaardigheid. Als het leren lezen niet zo verloopt als verwacht maken we ons daar dan ook terecht zorgen om. Al in groep 3 kan het zijn dat een kind niet volgens verwachting vooruit komt. Het lezen bestaat uit vele kleine stapjes, en bij elk stapje kan het mis gaan. Het kan zijn dat het maar niet lukt om de letters snel te herkennen. Of het kind blijft alle woordjes maar “hakken”, waarbij hij eerst de klanken van het woord zegt (p-a-n) en dan pas het hele woord (pan).

Vaak lukt het met enige moeite en met veel extra hulp in groep 3 en 4 wel om steeds iets verder te komen. Daarna kan het echter toch nog misgaan. De hulp wordt minder, de teksten worden niet alleen technisch maar ook inhoudelijk moeilijker en door alle, bijna vergeefse, moeite neemt vaak ook nog eens de motivatie voor het lezen af. Sommige kinderen blijven spellend lezen, sommigen gaan raden omdat het dan lijkt of ze sneller lezen en andere kinderen raken zo de kluts kwijt dat ze het ene woord radend en het andere weer spellend lezen. Vooral als het zelfvertrouwen of de motivatie vermindert, is het zaak om meteen in te grijpen en op de juiste manier aan het werk te gaan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s