Begrijpend lezen

Lezen met begrip is een van de belangrijkste vaardigheden voor het kunnen functioneren in onze maatschappij en het wordt dan ook gezien als een van de belangrijkste vakken op de basisschool.
De oorzaken van leesbegripsproblemen kunnen liggen in een algemeen taal (begrips-) probleem. Het is dan vaak al bekend dat de taalontwikkeling moeizaam verliep en ook de andere talige vakken geven problemen. Met dergelijke algemene en ernstige taalproblemen is men over het algemeen het best op zijn plek bij een logopedist, omdat die deskundig is op het gebied van onder meer taalstoornissen en beperkingen.
Vaak is het echter een meer specifiek leerprobleem: de andere vakken (taal, rekenen, spelling e.d.) leveren geen echte problemen op, maar het begrijpend lezen blijft duidelijk achter.
Begrijpend lezen is in hoofdzaak afhankelijk van (Vernooy, 2005)

  • vlot technisch kunnen lezen
  • voldoende luisterbegrip (onder andere voldoende woordkennis)

Daarnaast kan het zijn dat het kind onvoldoende kennis heeft van het gebruik van strategieën, die nodig zijn om een tekst aan te pakken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s